KAROLINE NATALIA.

Endelig ny laptop!

Posted in generelt, nytt by karolinenatalia on 9. mars 2009

imgp9961Husker dere dette innlegget? Hvor jeg skrev om alt jeg ville ha. Nå har jeg skaffet meg noe av det jeg ville ha, og det var faktisk noe av det jeg trengte. Bravo til meg. Har lenge tenkt på å skaffe meg en laptop som faktisk er så lett at jeg kan bare den med meg. Det erimgp9967 vel det som er greia med laptop, at den skal kunne transporteres lett. Men HP laptopen jeg har fått fra skolen er for tung for meg, og dermed kan jeg ikke transportere den. Dessuten er vi ikke gode venner heller, den hater meg og jeg hater den. Nå skal den heldigvis ut snart, langt bort.

Egentlig ville jeg ha en pc, og ikke en mac. For på en pc er det kjente programmer og jeg vet hvordan jeg skal bruke den. Jeg vet hva som skjer når jeg trykker på den knappen og jeg vet hva som skjer om jeg trykker shift+c. På en mac vet jeg ingenting, annet enn at den er pen å se på. Jeg fant dessverre ingen pc som hadde stor nok skjerm og som var lett nok. Jeg er var ikke ladd for å ha en av de minimini nett-pcene, de som har 8,9″ skjerm, selv om de veier slikk og ingenting. Jeg ser jo ikke noe på den skjermen, må sitte med hodet limt inn i den. Tenk på hvilke synsproblemer jeg ville pådratt meg! Og alle pcene med 13,3″ skjerm som jeg kikket på, veide over to kg, og det er no, no. Da var det bare Appels Macbook Air som passet mine krav, sett bort i fra at den ville bli komplett uforståelig for meg den første tiden. Allikvel kjøpt jeg meg en Air. Nå er jeg bare happy!

Når jeg pakket den opp, var jeg hos Simen og vi ble forelsket begge to. Jeg viste det åpenlyst, han prøvde å fortrenge det, men jeg kunne se det allikvel. Og når vi startet den så fløy stjernene forbi, bokstavelig talt, den var perfekt. Dessuten kunne jeg løfte den med en arm uten å få store muskelskader. Det at jeg ikke skjønte noenting, valgte jeg å overse akkurat da, jeg var jo in love. Nå har jeg hatt den i tre dager og skjønner litt mer. Har til og med klart å legge alt jeg hadde på pcen og over til macen. Det eneste jeg mangler å forstå nå, er hvordan jeg skal få redigert bildene mine ordentlig. Synes ikke iPhoto er noe kult, jeg kan ikke gjøre om størrelsen på bildene og jeg har ikke noe som tilsvarer paint, slik at jeg kan få satt sammen bildene (antrekk og slik).

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd, i hvertfall i løpet av disse tre dagene. Finner ikke ut om jeg er helt fornøyd før om to/tre uker tenker jeg. Til nå har den i hvertfall nesten gjort som jeg har bedt den om, og det er jo mer enn hva HPén kan skryte av. Denne koster vanligvis 15290 kroner i butikken, jeg betalte 10000 kroner for den. Kjøpte den helt ubrukt og forseglet i eske av noen som ikke trengte den. Og hvis noen lurer på hva bildet på siden her prøver å vise, er det forskjellen på tykkelsen til macen og HPén. Den er enorm!

Synes dere det er verdt å bruke 15300 kroner på Macbook Air? Eller 10000 kroner på en Macbook generelt? Eller holder pcer mål?

 

32 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kristine said, on 9. mars 2009 at 15:42

    For en fin ting! Jeg vil også kjøpte meg mac etterhvert. Har du forresten hørt om han som ikke fant igjen macen, og eneste muligheten var at han hadde lagt den blant aviser og kastet den med uvilje? hehe.

  2. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 16:10

    Haha, han har jeg ikke hørt om, men stakkars da. Det viser vel egentlig bare hvor liten den er i forhold til mange andre. Men den virker ganske solig allikvel da, har ikke hørt om så mange som har klart å ødelegge den på «utsiden» enda ;)

  3. Kristin said, on 9. mars 2009 at 16:24

    Mac er så absolutt verdt det! Liksom, pcer klikker jo bare hele tiden, og man må betale tusenvis av kroner for å reparere dem eller kjøpe ny. Men macen er bare snill og grei i år etter år etter år etter år … !
    Gratulerer :D

  4. Kristine said, on 9. mars 2009 at 16:25

    Veldig fin! :D

    Det kan være en idé å laste ned paint.net? Søk etter det på google. Det er tilnærmet likt Paint, bare med en del andre funksjoner (du kan f.eks. jobbe med flere lag). Dessuten er det gratis! ;)

  5. Caroline said, on 9. mars 2009 at 16:36

    Gratulerer :) Men har Air CD-rom (siden den er så tynn..)?

  6. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 16:37

    Å, tusen takk for tipset, Kristine! Akkurat noe slik jeg trenger, så lenge det ikke er for avansert :)

    Jeg håper dette blir en snill mac, Kristin. Trenger ikke en som bare krangler ;)

  7. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 16:39

    Air har ikke CD-rom, Caroline. Men man kan kjøpe et ved siden av, det koster ca 700 kroner. Har planer om det etterhvert, men haster ikke. Jeg brukte det veldig sjelden på den gamle laptopen. Takk :)

  8. Magnus said, on 9. mars 2009 at 16:45

    gratulerer. lykke til med mac, jeg brukte lang tid på å lære meg det. håper du er flinkere :)

  9. linda-mari said, on 9. mars 2009 at 17:11

    Jeg hadde ikke brukt så mye på en MAC. Min Mac var ladet 7 ganger når jeg kjøpte den, og jeg betalte 5000:)

  10. pernille said, on 9. mars 2009 at 17:32

    pleier du å spise godteri, kaker, alkohol og slikt?

  11. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 17:38

    Har vendt meg til den, men glemmer fortsatt at den ikke har høyre-klikk, Magnus. Det skal nok gå bra etterhvert :)

    Hvilken mac har du da, Linda-Mari? Den vanlige hvite? :)

    Jeg spiser ikke så mye godteri, men når jeg først gjør det, spiser jeg en del. Elsker sjokolade så det går det mest av. Også spiser jeg masse iskrem. Kjempemasse, du kan bare spørre alle som kjenner meg, haha! Jeg drikker lite alkohol :)

  12. polaroid said, on 9. mars 2009 at 18:25

    gratulerer, du vender deg sikker fort til hurtigtastene osv. :)
    drømmer om å eie en macbook selv en dag, derfor venter jeg spent på at min kjære hp skal dø snart :D

  13. pernille said, on 9. mars 2009 at 18:26

    hvor ofte vil du si du spiser kake og drikker alkohol?
    hvordan is da?(soft is, vann is osv)

  14. Vebjørn said, on 9. mars 2009 at 18:31

    Åå, digg – eg tenker på å kjøpe med Mac, men det er kun med tanke på vidare studiar :-)

  15. Maren said, on 9. mars 2009 at 18:43

    Joda, tenk hvor mye tid du bruker på dataen. Definitivt verd pengene.. :)

  16. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 19:01

    Jeg spiser all slags is, men helst fløteis og softis. Saftis om det er veldig varmt. Alkohol drikker jeg sjelden, kanskje annen hver måned. Jeg spiser alltid det jeg vil, tenker ikke noe på om det er usunt eller ikke. Har ikke blitt tjukk enda, så tror det skal holde en stund til :)

    Jeg orket ikke å vente til HPen min døde, den er så seiglivet. Kjøpte meg like så godt ny når jeg fikk et godt tilbud, Polaroid ;)

    Det er visste veldig kjekt med mac når man driver med design og slik, så hvis det er det du har tenkt på, Vebjørn. Så er det sikkert ikke dumt. Apple har jo rabatt til studenter over 18 år også :)

  17. Monica said, on 9. mars 2009 at 19:04

    PC er dritt. Once you go mac, you never go back ;-)

  18. Kristin said, on 9. mars 2009 at 19:37

    Ååå, velkommen til Applefamilien! Hvis du er som de aller fleste andre macbrukere, så kommer du -ikke- til å angre, og du kommer ikke til å gå tilbake til pc. Og etter hvert kommer du til å skjønne det meste :)

  19. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 19:41

    Har hatt en pc jeg var veldig fornøyd med da, en Toshiba. Men mac har imponert meg til nå så ;)

    Takk :)

  20. Ida Maria said, on 9. mars 2009 at 20:00

    Jeg er fullstendig forelsket i macen din. Jeg hadde absolutt kjøpt en hvis jeg hadde hatt penger!

  21. Andrea said, on 9. mars 2009 at 21:54

    Gratulerer! Air er fin. Du har så absolutt gjort et bra kjøp, mac ER bedre enn pc, uansett!
    Hvis du trenger et br bildeprogram kan du eventuelt kjøpe tileggspakken Aperture, det er bra ;)
    Og høyreklikk er ctr+klikk. men det har du vel funnet ut :D

  22. karolinenatalia said, on 9. mars 2009 at 22:06

    Takk, Andrea, det har jeg ikke funnet ut! Aperture er sikkert dyrt, eller? :)

  23. VEDIS said, on 9. mars 2009 at 23:27

    Lover deg, Mac er sååå mye bedre! :-) jeg kjøpte med MacBook i fjor, og jeg har aldri vært så fornøyd med noe i hele mitt liv! Det er så sinnsykt mange søte snarveier og sånn du kommer til å forelske deg i, det at du f.eks bare kan ta musepila i ett hjørne på skjermen – så kommer alle programmene du kjører, opp – eller hva med at du tar pila i ett annet hjørne, også skjuler alle programmer seg. Når du tar pila ut fra hjørnet igjen, dukker de opp igjen. Dette har spart meg for mange anmerkninger i timen, skal jeg si deg! (A) Men hvertfall, jeg kommer aldri til å kjøpe meg PC igjen, nå som jeg har oppdaget hvor fantastisk mac er. Men, jeg har ingenting imot PC da, syns bare det er mye mer tungvint enn mac:) Men som du sier, møkk at Mac ikke har noe paint-liknende greier! Men, du kan alltids laste ned gratis programmene «Tux Paint» eller «gimp», det er GODE erstattere :-) MEN, huskhusk! (og dette sleit jeg med når jeg fikk Mac) at alle de kommende programmene du skal laste ned (som kanskje limewire, gimp, media player, flashplayer, ja-you name it) MÅÅÅ lastes ned i MAC format. Hoho, der har jeg driti meg ut mange ganger, og ikke skjønt bæret.

    Lykke til med MacBooken din! :-) Bare som en siste ting, er jeg sååå enig i at du ikke liker de minimini pc-ene. Klaus har en sånn en, og seriøst, tastene er så små at hver eneste gang jeg skal trykke på en knapp, blir det alltid to. I tillegg er skjermen altforaltfor liten, blir bare et ork å bruke sånne , syns jeg.

  24. VEDIS said, on 9. mars 2009 at 23:29

    Og du, en siste ting. Mac HAR høyreklikk, du må bare holde «control» knappen nede også trykke helt vanlig. :-) Men etterhvert lærer du deg alle ting uten den, slik at du ikke trenger den.

  25. Trude K said, on 9. mars 2009 at 23:58

    Gratulerer så mye! :-)

  26. karolinenatalia said, on 10. mars 2009 at 00:14

    Jeg har ikke sånn dra musa opp i et hjørne også forsvinner alle sidene, Vedis :( Jeg må bruke fire fingre og dra oppover, da forsvinner de. Og hvis jeg bruker fire fingre og drar nedover, viser jeg alle sidene jeg har oppe. Og hvis jeg drar alle fire til siden kommer det opp bokser med alle programmene jeg bruker. Og hvis jeg drar to fingre opp eller ned beveger siden seg, og hvis jeg drar de til siden, beveger siden seg bortover. Og hvis jeg bruker tre fingre og drar til siden, beveger jeg meg bortover piler og oppdater og slik, om jeg bruker feks safari. Må brife, nå som jeg har lært litt ;)

    Takk :D

  27. isacathrine said, on 10. mars 2009 at 00:44

    Å, gratulerer med Mac!
    Også Air da, kanskje jeg skal kjøpe meg en Air til sommeren jeg og. Strengt tatt har jeg vel ikke bruk for det men *fnis*

    Har hatt Mac i 1,5 år nå (en hvit en), og er fortsatt forelsket i den. Hadde knapt tatt i en Mac før, men det gikk overaskende greit å lære seg Macen, og er det problemer, er Mac1 forumet gull verdt.

    Mac er dog ikke perfekt, bare så det er sagt, men den er allikevel langt bedre enn enhver Windowsmaskin, og jeg kommer i alle fall ALDRI til å gå tilbake til Windows igjen.

    Bare prøvd en Windowsmaskin om en måned eller to, så ser du plutselig hvor tungvidnt det er..

  28. Maria said, on 10. mars 2009 at 08:09

    ja jeg synes det er verdt å bruke så mye penger på en pc hvis du vil ha en som holder lenge, kjøpte faktisk min for par uker siden og betalte 16 000 kr for den.

  29. Susan said, on 10. mars 2009 at 10:01

    Jeg bruker Mac selv, så selvsagt er det verdt det!

  30. karolinenatalia said, on 10. mars 2009 at 16:15

    Takk :D

  31. Mia said, on 10. mars 2009 at 21:40

    Jeg har den nye vanlige MacBooken og jeg elsker den! Har hatt den i 3-4 mnd nå, og jeg oppdager hele tiden noe nytt. :) I begynnelsen syntes jeg det var uvant å ikke bruke Windows, men nå savner jeg det ikke i det hele tatt. Man venner seg fort til Macen.. Jeg tror kanskje Air hadde blitt litt i tynneste laget, men det er vel en vanesak. Den vanlige MacBooken er i hvertfall kjempelett og enkel å bære med seg den også, det er et stort pluss at man faktisk orker å ta den med på skolen. :)

    Grattis med Mac!

  32. karolinenatalia said, on 12. mars 2009 at 19:56

    Den vanlige macbooken var for tung for meg, air er 0,7 kg lettere, derfor valgte jeg den. Synes bare det er kjempeflott at den er så tynn. Den er i aluminium eller et eller annet metall, og virker veldig holdbar :)


Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 26 andre følgere

