KAROLINE NATALIA.

SANKTA LUCIA

Posted in dagens, generelt by karolinenatalia on 13. desember 2009

Vet du hvorfor vi feirer Lucia? Det vet jeg. Lucia levde rundt år 300 på øya Sicilia. På denne tiden ble kristne forfulgt. Lucia hjalp kristne som måtte gjemme seg, for og ikke bli drept. Moren til Lucia var alvorlig syk og hadde lovet bort datteren sin til en adelsmann. Lucia var ikke interessert i denne mannen og ønsket ikke å gifte seg med han. Så Lucia dro på pilgrimsferd til graven til den hellige Jomfru Agathe. Der ba hun om at moren skulle bli frisk, slik at hun slapp å gifte seg med den fæle mannen, og sikkert fordi hun også ønsket at moren sulle bli frisk. Jomfru Agathe viste seg for henne, og sa at Lucias tro hadde helbredet moren. Etter å ha blitt frisk, lovet moren til Lucia henne at hun ikke skulle trenge å gifte seg, og at medgiften heller skulle gies til fattige i området. Den kommende brudgommen likte dette veldig dårlig, og fortalte så keiseren at Lucia var kristen. Og siden de ikke var så glad i kristne i dette området på denne tiden, sendte keiseren soldater til Lucias hjem. De prøvde å ta henne med seg, men Gud sørget for at Lucias føtter sto fast i bakken, slik at de ikke kunne flytte på henne. Deretter prøvde de å tenne på henne, men da sørget Gud for at flammene ikke kunne gjøre Lucia vondt. Til slutt stakk de Lucia med et sverd, og dette kunne ikke Gud redde henne i fra, og hun døde. Jeg skal ikke si at dette er det som faktisk skjedde, og at det er en helt pålitelig fortelling. Men jeg tror forskere i hvertfall har kommet frem til at det er noe lignende.

Husker da vi skulle velge hvilken jente som skulle få være Lucia i luciatoget på skolen og i barnehagen. Tror de aller fleste jentene hadde lyst. En gang ble jeg trukket ut og skulle faktisk få være Lucia på juleavslutningen. Tror det endte meg at jeg ikke fikk lov allikvel, for det var ei jente i klassen som lærerne syntes så synd på, så de lot henne gå i stedet for meg. Husker ikke helt da. Så enten gkk det ikke så innpå meg at jeg ikke fikk være Lucia, eller så gikk det ikke så inn på meg at jeg fikk være Lucia. Rart hvor lyst vi hadde til å være jente med lys på hodet i lang hvit kappe. De fleste hadde vel egentlig bare skjorta til pappa også. Vi var trendy alt da.

Jeg synes egentlig det er koselig at desember er fyllt av slike dager som i dag. Lucia, søndager i advent, lille julaften, julaften, første og andre juledag, nyttårsaften, første nyttårsdag. Alle dagene har sitt innhold, faste rutiner som vi gjør hvert år. Pynter juletreet, spiser lussekatter, pynter pepperkakehus, tenne lys, pynte til jul. Alt på hver sin dag. Det er to dager jeg ikke er så glad i i jula da, først juledag når vi har fisk til middag, selv om det var værst før, da jeg var yngre. Og den dagen i januar vi kaster ut juletreet, da blir det så dumt, og lyst blir helt vanlig igjen. For juletreet gir så fint lys synes jeg, kanskje det er stemningen jeg tenker på egentlig. Juletreet gir jo hele rommet en helt annen stemning.

Nå skal jeg forte meg på jobb, begynner om en halvtime ser jeg. Kommer ny julekalender enten i kveld, eller i morgen. Hvis du vil være med, må du forte deg, du finner den her.

  • Fikk du noen gang være Lucia?
  • Hva setter du mest pris på med julen?
14 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. tool said, on 24. desember 2009 at 07:25

    Les hele bloggen, ganske bra

  2. karolinenatalia said, on 14. desember 2009 at 20:16

    Det er også noe som er utrolig hyggelig med jula, Ingrid. At man kan være med de man er glad i :D

    Tusen takk, Sandra. Er veldig glad i den selv :)

  3. Sandra said, on 14. desember 2009 at 19:51

    Så fin du er, jeg elsker vesken din :D

    Har vært Lucia to ganger, hurra ;)

  4. Ingrid said, on 14. desember 2009 at 19:17

    Jeg har vært lucia mange ganger, ble alltid valgt av en eller annen grunn. Litt gøy da :)

    I julen setter jeg mest pris på at jeg har tid til å være med familien min.

  5. karolinenatalia said, on 14. desember 2009 at 18:02

    Jeg tror ikke vi fikk bruke levende lys noen gang, jeg, Astrid. Og det var nok like så godt :=

    I like you, Synøve-darling <3

  6. Astrid said, on 14. desember 2009 at 10:53

    Jeg var Lucia i barnehagen eller på barneskolen ett år. Jeg husker ikke helt når, men det var da vi hadde begynt med «fake» lys – sånne som går på batterier. Året før hadde nemlig en gutt tent på håret til jenta som gikk forran. Da blei det slutt på levende lys!

  7. Synøve Marie said, on 14. desember 2009 at 01:08

    For en fin historie! Er enig med deg i at det er fint med alle de dagene i jula :)

  8. karolinenatalia said, on 14. desember 2009 at 00:23

    Jeg vet ikke helt hvor mye den kostet, Anna, for den er ikke min. Amalie som har kjøpt den. Tviler på at det er mer enn 300 kr da :)

  9. Emma said, on 14. desember 2009 at 00:00

    Den skjorta har jeg i blått, den er digg :D

    Har brunt hår, fikk aldri være Lucia :( Men jula er fin for det!

  10. Anna said, on 13. desember 2009 at 23:46

    Så fin skjorte du har, den likte jeg godt. Var den dyr eller? :)

    Jeg har aldri vært Lucia, men datteren min har. Da var jeg stolt mamma. Og alt med jula er koselig, det er den koseligste høytiden :D

  11. karolinenatalia said, on 13. desember 2009 at 23:36

    Ja, det er hans julekalender, Marte. Han lurte på om jeg ikke kunne linke til han, så da gjorde jeg det.

  12. Marte L said, on 13. desember 2009 at 21:55

    Var også Lucia i barnehagen :)

    Er det eksen din, Simen, sin julekalender du har link til fra bloggen din?

  13. Mari said, on 13. desember 2009 at 20:56

    Jeg var også Lucia i barnehagen ;)

  14. Victoria said, on 13. desember 2009 at 18:15

    Ja, jeg var Lucia i barnehagen! Woho!


Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 26 andre følgere

